torsdag 12 januari 2017

EVERYTHING GREEN

Jag mår som bäst när det är sol och grönt. Våren är min prime-time då jag älskar livet och mer än gärna springer ut på en springtur och skuttar av lycka. Då känns det nästan overkligt att allt kan vara så underbart. Och just nu kan jag inte ens hitta den känslan i mig hur långt in jag än söker.

Mina sätt att överleva vintern (med betoning på överleva) är att vattna mina gröna växter och försöka hålla dem vid liv. De gör mig påmind om att det kommer en tid då allt är grönt. Jag försöker också befinna mig ute en liten del av dagen då det faktiskt är ljust. Det är extra svårt när jag har föreläsning just under de timmarna, men oftast går det ju att svänga ut på lunchen.

Till våren ska jag odla massa nya växter och grönsaker. Jag längtar så mycket!
Dessa är växter i vår lägenhet just nu.

En Aloe Vera - en kaktusväxt som inte verkar behöva särskilt mycket vatten. Den är glad och grön för tillfället!



En Monstera som är jätteglad för tillfället! Den verkar gilla mycket ljus, så jag har satt den i vårat fönster som ger mest ljus genom dagen.

Min avokadoplanta som säkert börjar vara ett halvår gammal snart! Jag har toppat den två gånger för att den inte ska bli för lång utan några blad. Tänk så fantastiskt att det kan komma en växt ur en avokadokärna?! Det fiffiga är ju att kärnan stödjer upp växten väldigt bra!


Elefantörat är en favorit! Så gulliga blad och den har växt otroligt mycket under hösten. Den har en riktig stam och allt nu. Och hela tiden kommer det små små nya blad upp ur jorden. Som att flera nya växter växer i samma kruka!

Kastanjeträd och en Clusia köpt på Ikea. Vet väldigt lite om dessa, men de verkar glada iallafall, och då är jag också glad! 

Jag ska dock lägga till att de flesta växterna ägs av Hanna, min vän och hyresvärd. Men jag sköter om dem som att de vore mine beeebisar. Allt det gröna har en så fantastisk lugnande effekt också. Everything green 💚💚💚

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

kommentarsformulär?